besöket hos ungdomsmottagningen.


Nu är jag hemma igen från ungdomsmottagningen & jag ska nu berätta för er vad som hände där & hur det gick! Det började med att jag kom fram dit strax efter klockan tre då drop in tiden skulle börja & man skulle ta ett könummer. Det fanns cirka 17 lappar att ta & självklart var alla tagna innan jag hann fram. Det är alltid så otroligt mycket ungdommar på ungdomsmottagningen när der är drop in här, alla är som huliganer efter att få ett könummer, ja vad kan man säga?
Det knullas mycket i staden jag kommer ifrån! (ursäkta språket)


Hur som helst så gick jag till en barnmorska och talade om att jag hade ringt några dagar innan & att dom hade bett mig komma till drop in tiden, men att alla nummerlappar nu var slut. Först sa hon att "jag är ledsen men du får komma hit nästa gång vi har drop in så får vi hjälpa dig då" och då fick jag utan att tänka mig för mer eller mindre ett utbrott & förklarade hela min situatuion och då tänkte barnmorskan om och bad mig att sätta mig ner så skulle det snart komma någon och hjälpa mig. Skämdes lite efteråt när barnmorskan gick iväg, var ju inte meningen att fräsa till sådär mot henne, men vad tusan..jag vill ju inte leva i ovisshet!

Jag satt i väntrummet i cirka 20 minuter bitandes på mina naglar tills det kom en äldre man & bad mig komma med honom lite & prata. Alla andra som satt i väntrummet kollade jätteförbannat på mig eftersom jag "gick före" dom i kön, men jag ignorerade dom & följde med mannen - vad han nu för för något..
Han förklarade att barnmorskan hade berättat om min situation & att dom skulle göra ett undantag för att undersöka mig idag på drop in tid vilket dom inte gör i vanliga fall & jag svarade att det var snällt av dom.

Han bad mig komma med till ett rum som låg längst in i korridoren med en vänlig röst, men jag blev snabbt förvirrad & bad honom stanna upp & frågade "Vänta lite nu, är det DU som ska undersöka mig?" Ja-a, svarade han "jag är en av gynekologerna här & en barnmorska kommer att vara med i rummet så att allt känns bra" Jag blir först helt panikslagen & känner att jag måste säga något fort så jag svarar, "Nej jag tänker inte gå med på att du ska undersöka mig, jag vill bara att en tjej ska kolla mig" Gubben/mannen kollar förvånat på mig & säger att han inte förstår vad jag menar & fortsätter "vi håller nu på & gör ett undantag och undersöker dig idag trots att vi normalt inte brukar göra det på drop in tid & ändå har du mage att ställa kraven?" Jag känner genast hur röd jag blir i ansiktet, men inte för att jag skäms utan för att jag blir förbannad,riktigt förbannad & kan knappt tro mina öron.

Jag vågar knappt konfrontera honom & känner att tårarna börjar sätta sig i halsen på mig men jag lyckas ändå få ur mig att "då struntar jag i det här, jag vägrar att du ska kolla mig" och sen vände jag mig om och gick. Jag gick in på deras gäst toalett som dom har vid utgången & kände hur tårarna kom men jag torkade dom fort & gick ut igen. Utanför stod samma barnmorska som jag pratat med innan & bad mig följa med henne, om jag absolut inte ville så skulle jag ju inte behöva bli undersökt av en man sa hon. Hon talade om att det också fanns en kvinnlig gynekolog & frågade om det skulle kännas bättre & jag svarade "ja.." så vi gick iväg.

Till skillnad från den manliga gynekologen
så var den kvinnliga mycket trevligare och kändes på något sätt mer "äkta" än mannen, jag låg där i gynstolen & kände mig jättestolt över att jag hade sagt ifrån den här gången, så stolt att jag liggandes på gynstolen kände att jag brast ut i ett flin. Undra vad barnmorskan & gynekologen måste ha trott, haha!

Allt gick till slut bra & nu vet jag svaret: jag är i Sjunde veckan!! ( 7v +3 d) Efter vecka 18 är det försent att göra abort & man får endast göra abort efter prövning av Socialstyrelsen så jag har gott om tid på mig att fundera på om jag ska behålla barnet eller inte, kändes så konstigt att få beskedet för dom sa liksom "Grattis, du är i sjunde veckan" alldeles som att jag skulle behålla barnet, men vem vet - det kanske är vad jag borde göra?

Kommer visserligen få mycket skit för detta men jag måste bara; Bojkotta Manliga Gynekologer! Varför valde ni att bli just gynekologer av alla yrken? jag menar come on det säger sig självt att ni vill titta in & känna på stackars tjejers kissemurror, snuskpellar!


bojkotta bojkotta bojkotta!!!

Kommentarer
Postat av: Frika

Jag har också alltid undrat varför män blir gynekologer, men min mamma som är sjuksköterska och narkossköterska har berättat det för mig. Oftast är det inte gynekolog de har tänkt att bli, utan alla som utbildar sig till sjuksköterska och läkare hamnar på olika avdelningar och får alltid prova på att vara på alla avdelningar. Alltså, alla som utbildar sig till sjuksköterska eller läkare måste förr eller senare arbeta på gyn. Man blir också som sagt utplacerad på en avdelning där man får vara ett tag. Många trivs sedan där och blir erbjuden jobb på den avdelningen och stannar därför för att sedan vidareutbilda sig. Mammas tanke var att bli barnmorska, men hon hamnade på akuten och bestämde sig istället för att bli narkossköterska. Dessutom jobbar inte en gynekolog enbart med att titta oss tjejer i underlivet, det är bra mycket mer än så arbetet innebär. Man får vara med på förlossningar, man får arbeta med sjukdomar mm, fast då inom det området. En gynekolog ser våra underliv som precis vilken annan kroppsdel som helst, för dem är det bara ett jobb. Så nu vet du det! ;P



Men jag vet själv hur obehagligt det är att ha manlig gynekolog, man känner sig väldigt utlämnad.



Hare bra^^

2009-05-20 @ 18:19:36
URL: http://friiika.blogg.se/
Postat av: Stephanie - 15 år och mamma

När jag skulle titta hur långt gången jag var så fick jag en tant som gynekolog. Hon var väldigt obehaglig. När jag några veckor senare skulle undersöka mig pga konstant urinvägsinfektion, så fick jag en manlig gynekolog. Han hade jag lättare för att acceptera för han verkade vara så ointresserad så man kände liksom inte att han var där för att han var pervers eller något.



Du är i åttonde veckan. När man är i t ex vecka sju så betyder det att du är på väg mot sju fulla veckor. När du har gått sju hela veckor så går du in i vecka åtta. Onödig information, men ändå x)

2009-05-20 @ 18:29:25
URL: http://steephii.blogg.se/
Postat av: emilia

Du kommer nog göra rätt hur du än gör, följ magkänslan, lita på dig själv och lyssna inte på vad andra tycker! Om du tycker att du klarar det så ska du såklart behålla det, då kommer du nog vara glad att du behöll barnet sen! bästa önskninar, Emilia! :)

2009-05-20 @ 19:06:39
URL: http://emiliasoderstrom.blogg.se/
Postat av: Anonym

Efter vecka 18 är det försent att göra abort & man får endast göra abort efter prövning av Socialstyrelsen så jag har gott om tid på mig att fundera på om jag ska behålla barnet eller inte



Fundera inte förlänge bara. Tycker det är så himla egoistiskt att gå långt in i en graviditet och sedan göra abort. Vad är det för mening. Antingen vill man ha barn eller så vill man det inte.



Vet nämligen flera tjejer som har tänkt precis så äsch man får ju göra abort fram till vecka 18 så vad spelar det för roll om jag väntar ett tag till.



Men sen får vi ju inte glömma att alla människor är olika och har olika värderingar och tankar.



Lycka till med ditt beslut.

2009-05-20 @ 19:32:13
Postat av: Anonym

Behöver tips & råd om hur jag ska ta mig till väga, ingen vill väl döda ett barn ...?



En sak till det är inget barn du bär på ännu... det kallas Embryo fram till vecka 10. Därefter bär du på ett foster. Från och med vecka 22 bär du däremot på ett BARN.

2009-05-20 @ 19:37:20
Postat av: Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på

Det är klart du ska få välja om du vill ha en manlig eller kvinnlig gynekolog, men att säga att alla manliga gynekologer är snuskgubbar som vill rota innuti kvinnor (kan KNAPPAST vara attraktivt när vi ligger där uppfläkade) tycker jag är fel och omoget skrivet av dig.



Alla barnläkare är inte pedofiler. Tänk på det.

2009-05-20 @ 19:38:39
URL: http://tjelsi.com
Postat av: Anonym

Jag har också funderar länge på att varför man väljer och bli Gynekolog om är av det manliga könen. Jävla pervosar haha :) Egentligen spelar det ingen roll om man är kvinna eller man varför vill man egentligen bli det och kolla på folks könsorgan varje dag? hmmm ;)

2009-05-20 @ 20:07:08
Postat av: [ t a k a i . b l o g g . s e ]

snygging! :D

är du intresserad av en bloggdesign? :>

2009-05-20 @ 20:16:54
URL: http://takai.blogg.se/
Postat av: DINA

Härlig blogg! :)

Var med och tävla om att bli Veckans Blogg i min egen lilla blogg!

Allt du behöver göra är att skriva:

- Ditt namn

- Mailadress

- Bloggens URL



Genom att delta i tävlingen är du även med och tävlar om nästa veckans "Veckans Blogg"!

PUSS! /Miss D.

2009-05-20 @ 20:19:06
URL: http://missdina.blogg.se/
Postat av: Alice

vilken dum gubbe, lät typ desperat för att få undersöka dig. usch!! bra att du sa ifrån, starkt av dig, tyckte så synd när jag läste att du gick in o grät, men du va stark ändå, braa!!

2009-05-20 @ 20:53:46
Postat av: Sara

Jag tyckte du gjorde rätt som sa ifrån om de kändes jobbigt o fel för dej. Man ska alltid stå på sig om va man tycker o känner själv.

Jag har själv en manlig gynekolog som är otroligt bra, o jag själv som person hade inget i mot att de va man, för när jag va där ville jag ha svar o jag ville ha den bästa, o de va en han. Så för mej kändes de tryggt o säkert.

Men stå på dej, de e ett måste för en själv:D

Mvh Sara

2009-05-20 @ 23:31:37
URL: http://bonabruden.blogg.se/
Postat av: Tessan

kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att jag fastnar för din blogg. men mestadels är det för att du skriver väldigt bra & intressant, de äre inte många som lyckas med. keep up the good work, kram!!

2009-05-21 @ 00:03:59
Postat av: Sandra

Ju längre fram du gör aborten (OM du gör abort vill säga) desto jobbigare kommer aborten bli att göra..bara så att du är förberedd på det. Ju tidigare man gör det ju bättre kan kroppen hantera hela aborten själv. Hoppas allt ska gå bra för dig! Kram!

2009-05-21 @ 10:06:34
Postat av: Linn

Man ska inte göra någon man känner sig obekväm i.. som det här med manlig gynekolog. Jag bad om kvinnliga hela tiden.. ända tills jag typ skulle göra ena aborten, det var röd dag.. massa lediga och jag fick en man som knappt kunde svenska :) jag vägrade ett tag. men dom pratade med mig o övertalade mig att han var proffisionell o bla bla bla... så det gick ganska bra.



Men om du är så väldigt osäker som du är..

är det verkligen helt rätt då att du tänker tanken på att behålla det? Vad är du rädd för mest?

Hur folk ska reagera, att du inte är mogen? ekonomi? din ungdom? - Tänk efter, vad vill du egentligen med ditt liv? :)



Det gjorde jag. Och kom fram till ett tufft beslut. Jag har gråtit massor av att jag tagit bort två "barn" .. Men jag VET att jag kommer bli världens bästa mamma en vacker dag. Men inte NU. Sen :) Lycka till igen. Kram!

2009-05-21 @ 10:29:54
URL: http://lillusen.blogg.se/
Postat av: Jen

Det där kan inte vara sant, ingen manlig gynekolog skulle säga sådär till dig!

Och OM han har gjort det så kan du anmäla honom,

de manliga gynekologerna är mycket väl medvetna om att kvinnor/tjejer kan tycka att det är obehagligt med en man som undersöker dem, och är vana att acceptera att inte kvinnan/tjejen vill.

2009-05-21 @ 13:25:22
Postat av: choquitaa

Mira nina , se que tu sabes leer el espanol asi que te escribo en espanol. Te entiendo que estas con miedo, y no sabes que hacer. La unica cosa es que tu no cuentas o talves yo no he leido bien de lo que dicen tus padres? Y que estas pidiendo commentarios de gente ajena talves no es la mejor idea ejemplo esta "kissie" que odia a todas las madres solteras o joven. Has hablando con tus padres o tienes miedo? Yo igual me echo aborto y igual me embarrase la segunda ves este ano pero los perdi en la semana 12 algo por ahi. Aun eres jovencita y bueno no estoy dicendo que es mejor hacer aborto pero debes de pensar bien. No todos queren ser la tipica pareja, du vet mama, papa , barn. Mija tienes todo el futuro delante pero si estas segura si lo vas a tener , tengalo si sabes que tus padres te van apollar por que de lo que veo con el padre del bb anda aun pensado en otras cosas. O si vas a ser el aborto no pienses como hiceste un error. Solamente hiceste el aborto por que fue una buena solocion y sabes que aun el bb es un feto ( foster jag vet dte låter konstig ord ) y no siente. Haga lo que es mejor para su futuro. Que lastima de tus companeros, pero estas tan segura que te van a mirar mal? Y se te llegan a mirar mal, ignorarlo, la verdad es que amigos no son para siempre, no todos, algunos si pero no todos. No se que mas escribirte! Ojala que no te has ofendido. Voy a sigir tu blogg! Cuidate loquilla! Fuertes abrazos!

2009-05-21 @ 15:39:45
URL: http://choquitaa.blogg.se/
Postat av: Hallonmamma

Följ bara ditt hjärta.

2009-05-21 @ 16:38:46
URL: http://hallonmamma.blogg.se/
Postat av: Em, 15 år och gravid med tvillingar.

Men hallå! Manliga gynekologer är inte perversa!



Dessutom är du i vecka 8. Och hur fan kunde dom veta dagarna exakt bara för att du gjorde en undersökning?

2009-05-23 @ 01:07:49
URL: http://ellamarie.blogg.se/
Postat av: Yoioo

Jaha, då tycker jag att du ska fundera på varför kvinnor vill bli Urologer.

Det är INGET fel på manliga Gynekologer.



Omogen är vad du är! Dessutom tror jag att hela den här grejen är fake! VÄX UPP flicka lilla!

2009-05-23 @ 22:02:45
URL: http://johanna-yoioo.blogspot.com
Postat av: Moa

Män/Kvinnor som dagligen tittar folk mellan benen (både gynekologer och barnmorskor) blir med största sannolikhet inte tända på det utan det blir en rutin. Så jag tror inte på att alla manliga gynekologer skulle vara det bara för att de är snuskiga och vill kolla på kvinnors könsorgan.

2009-05-24 @ 00:14:52
Postat av: infanterist

Är människan kompetent skiter jag fullständigt vad denne har mellan benen. Annat vore inte logiskt. Och denna eviga heteronorm...

2009-05-24 @ 23:07:45
Postat av: Jennifer

Håller nog inte riktigt med, har haft både manliga och kvinnliga gynekologer och jag måste säga att dom manliga var bättre än dom kvinnliga. De var mer försiktiga och jag tror att det har med att göra att dom inte vet hur det känns. Men smaken är som baken! Hade bra! =)

2009-07-10 @ 19:18:49
URL: http://jenniferbackman.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag blir också trött på att folk dissar manliga gynekologer för att de är just män. Patientmötet är just ett patientmöte och sexuella känslor är galet svåra att få fram i det läget. Sen vill jag tillägga att bara för att man är man betyder ju inte det att man per automatik tänder på kvinnliga könsorgan! Med det resonemanget skulle man då potentiellt vilja hindra homosexuella kvinnliga läkare från att bli gynekologer, eller homosexuella manliga läkare från att bli urologer? Kvinnliga reproduktionsorganen är ett otroligt spännande område rent medicinskt, det är inte något sexuellt över det.



Och som patient tycker jag att man får acceptera den vård som erbjuds, eftersom samhället borde satsa på att fördela resurserna på annat sätt än att tillgodose allas individuella önskemål.



Önskar dig lycka till i din fortsatta graviditet och med barnet sen när det kommer!

2009-08-21 @ 03:26:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0