Svar till en av mina läsare



Hej Malin, jag förstår precis vad du går igenom och hur du känner dig just nu och jag vill börja med att säga till dig att du kan vara lugn. Om du känner att abort är det du vill göra så ska du absolut överväga till att göra det men kom ihåg att det är endast ditt val och ingen annans. Har du inte redan varit hos ungdomsmottagningen så bör du söka upp dom omedelbart för att boka tid för en abort så att det inte går så pass långt att en medecinsk abort inte går att genomföra.

 När jag var 15 år och blev gravid för första gången så gjorde jag en medicinsk abort vilket innebar att man gjorde abort genom att blandannat äta några tabletter. Jag gick igenom denna abort utan att berätta för mina föräldrar och dom fick heller aldrig reda på något. Ungdomsmottagningen har alltid tystnadspilkt vilket jag inte visste då jag var där när jag fick beskedet om att jag var gravid, dom frågade mig om dom fick informera mina förlädrar men jag protesterade på en gång och då höll dom sitt ord och sa inget. Början av processen när man ska göra abort så får man först ta två tabletter man ska svälja några dagar innan själva aborten ska genomföras. Av dessa tabletter fick jag inga symptom, inte värk eller något annat men under själva aborteringsprocessen så fick jag ont, ungefär som en kraftig mensvärk där både mage och rygg gjorde väldigt ont. Under aborteringen när man ligger där i cirka 7-8 timmar för obesravtion så får man välja om man vill ha morfin mot smärtan,alvedon,iprem eller kanske en varm vetekudde vilket dämpar smärtan. Oftast får man gå och göra en abort tidigt på morgon och sen gå hem vid ungefär 16:00 på eftermiddagen.

 När jag kom hem så hade jag den här mensvärk liknande smärtan och Mamma frågade mig hur det var, jag sa att jag hade mensverk och hon misstänkte inget mer. Det jobbiga är att man blöder i klumpar i cirka 3 veckor, vilket kan göra att dina föräldrar blir lite misstänksamma, det vart iallafall min Mamma då hon frågade om varför jag blödde så mycket men då talade jag om att min mens blivit oregelbunden och sen var det inget mer med det. Smärtan blir mindre och mindre ju fler dagar från abortdagen som går.

Innan man gör abort så brukar en gynekolog undersöka en för att kolla hur långt gången man är, det är viktigt att om du känner dig obekväm med personen som ska kolla dig - säg ifrån! Vill du inte ha en manlig gynekolog, protestera!

Jag råder dig tjejen att du tar med dig en vän eller kanske din partner när du ska göra abort, det kan vara skönt att ha någon vid sin sida, lycka till och hoppas detta var till någon hjälp, jag håller tummarna för dig härborta. kram!


Kommentarer
Postat av: Anne

bra skrivet!

2009-06-02 @ 16:33:44
Postat av: Anonym

Håller med Anne där :)

2009-06-02 @ 16:35:58
Postat av: Paula

Jag har gjort både medicinsk o kirurgisk abort, jag kan säga att den kirurgiska e mycket lättare o bättre för ens psyke. Du blir nersövd och sen när du vaknar så e du lite trött o har ytterst lite ont.Så skall man göra abort, så rekomenderar jag en egen skull kirurgiskt.



2009-06-02 @ 16:49:49
Postat av: Dennis - 17 år och pappa

Bra skrivet, och du har mycket rätt i det du säger, framför allt det med gyn :)



/Dennis*

2009-06-02 @ 19:27:34
URL: http://kalsongmannen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0