mitt plugg just nu

Vill ni veta vad jag håller på med för plugg just nu? Nämlingen ämnet filosofi, en uppgift om etik & moral, olika situatuioner som vi får läsa om och sen besvara som olika etiker. Komiskt att denna påhittade situatuion fanns med, verkligen passande!

En 18-årig kvinna vid namn Marion får en dag reda på att hon är gravid. Hon har inget fast förhållande och har träffat en del killar de senaste månaderna men inget har varit särskilt seriöst. Hon bestämmer sig dock för att behålla barnet och inte försöka ta reda på vem pappan är förrän barnet är fött. Marion vill inte heller berätta för sina föräldrar att hon väntar barn förrän det är ett måste. På väg hem från jobbet på Statoil råkar Marion ut för en svår olycka och när hon kommer till sjukhuset förklaras hon hjärndöd. Kvinnans föräldrar får nu reda på att deras dotter inte kommer att överleva och att hon är gravid i trettonde veckan. De ställs nu inför valet att låta dottern ligga kvar i respirator och på så sätt kanske rädda livet på sitt barnbarn eller stänga av maskinerna och både Marion och fostret i magen skulle dö.

Min uppgift är att agera som en pliktetiker, konsekvensetiker & sinneslagsetiker , kändes konstigt att i något av tillfällena skriva "ni måste låta barnet dö eftersom.." när jag egenltigen inte tycker så men här måste man vidga sina vyer. Jag personligen tycker att dom måste rädda barnet i denna situatuion, vad tycker ni?


Föresten, jag kommer att berätta om mitt val som jag gjort och fortsättelsen om misstänkandet från Mammas sida om min graviditet, det kommer inom kort till er som ville veta det, kram!

Kommentarer
Postat av: Annika

haha kul med sånna uppgifter ju! tycker jag iallafall , låta barnet leva juu ! :)

2009-06-02 @ 23:28:56
Postat av: Erika

vad bra, ser fram emot att få veta!! :)

2009-06-03 @ 01:43:49
Postat av: Hege

Kanske låter lite elakt, men hadde det varit min dotter som var gravid i väcka 13 och hon har varit med om en olycka och är därför hjärndöd och lever bara med hjälp av resperator, så hadde jag valt att båda får dö... Helt änkelt för att barnet kommer växa upp utan en mamma och med en pappa som han/hon inte ens vet vem han är...

Fast rent realistiskt så skulle nog barnet aotomatiskt dö om mamman var med i en såpas svår olycka, en olycka där mamman inte överlever är nog changserna minimala för att en 13 väckor gammalt foster skulle överleva.



Fin blogg du har förästen=) Nu ska jag läsa vidare=)

2009-06-03 @ 01:49:07
URL: http://hegeisbrekken.blogg.se/
Postat av: Wilma

kan du inte berätta nu

är du rädd för att tappa läsare så var inte det man är alldeles fast för din blogg

kram

2009-06-03 @ 08:19:16
Postat av: choquitaa

håller med Hege, liksom foster är trots allt på vecka 13, och pga av skadan så ärkanske den också skadad av sin mors skada

2009-06-03 @ 10:36:23
URL: http://choquitaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

snälla snälla kan du inte berätta för oss nudå!!!!

2009-06-03 @ 12:39:47
Postat av: Dennis - 17 år och pappa

Viket hemskt val för morföräldrarna att göra, men som du sa, man måste vidga sina vyer och alla barn ska ha rätt till en mamma!



/Dennis*

2009-06-03 @ 12:56:44
URL: http://kalsongmannen.blogg.se/
Postat av: Lovisa - mamma till Jonah&Sander

Jag tycker det är upp till flickans föräldrar. Orkar de ta hand om sin döda dotters barn när de inte heller vet vem pappan är? I mina ögon är man två om att skaffa barn och varje barn har rätt till en mamma och en pappa. Man kan varken tvinga någon till abort eller tvinga någon att behålla ett barn.

2009-06-03 @ 19:09:43
URL: http://jonahsander.blogg.se/
Postat av: Katarina

Om det var min dotter, och jag och min (om jag hade någon;) man hade tid och pengar till att ta hand om barnet skulle jag nog vilja låta det leva. Är inte emot abort, men varför skulle jag ta bort något som min dotter ville ha?

2009-06-03 @ 22:40:11
URL: http://englandsaret.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0