min kropp, mitt val, mitt barn!

Jag fick just veta att mitt ex/Pappan till barnet ska åka utomlands snart, i 3 hela månader ska han vara borta!?!? Fan vad irriterad jag blir...Han ska snart bli Pappa och ändå så rent utsakt skiter han i det, tar inte sitt ansvar och hjälper inte mig ett dugg, då är det inte mer än rätt av mig att inte låta honom få vara Pappa och ta ifrån honom vårdnaden.. Känner just nu att jag inte ångrar mig ett dugg om att jag sa till barnmorskan att jag inte visste vem Pappan var, jag vet ju inte vem han är längre så visserligen var det ju sanning, en vit lögn kan man kalla det.. Namnger jag inte Pappan så slipper han ju betala underhållsstöd vilket blir lite jobbigt eftersom den slanten kommer behövas, aja vi får se hur det blir med det när dagen väl är kommen!

KRAM!

Kommentarer
Postat av: Angelica

han vill ju inte bli pappa. så varför bli sur på honom när du gjort ett val mot hans vilja?

Dessutom så säger ju du att du också ska ta en utlandssemester i sommar... Lite dubbelmoral från din sida tycker jag.

2009-06-24 @ 21:03:36
URL: http://angelicablohm.blogg.se/
Postat av: Emelie Edwinsson

Hej :)

Bara så att du vet så kan du få underhållstöd från staten. Jag vet inte riktigt hur man gör eller vart man vänder sig men jag vet att det fungerar. Min pappa betalar inte underhåll för mig utan mamma får underhåll från staten.

Så underhåll får du även om inte pappan betalar.

2009-06-24 @ 22:01:45
URL: http://www.kristentonaring.blogspot.com
Postat av: Anonym

de är väl skillnad på en vanlig veckas semester och 3 månader !?

2009-06-24 @ 22:10:14
Postat av: Hallonmamma -ensamstående mamma

sådär är det med g gmän. det är bara att acceptera ochgå vidare. Ingen ide att slösa tid på honom. :)

2009-06-24 @ 22:12:52
URL: http://hallonmamma.blogg.se/
Postat av: Frika

Jag tycker inte att du har rätt att bli sur på honom för att han inte intar en papparoll han inte vill ha. Jag tycker synd om männen i det läget då de inte har så mycket att säga till om, utan istället får höra "du får väl stå ditt kast, du gjorde ju henne på smällen". Försök sätta dig in i hans situation istället

2009-06-24 @ 22:52:05
URL: http://friiika.blogg.se/
Postat av: Hege - Mamma i Augusti!

Även fast du tror att du kan ta ifrån honnom ansvaret som kommer med att vara pappa genom att säga till barnmorskan att du inte vet vem som är pappan så måste du nog kolla runt lite... För eftersom att du redan har sagt till han att han är pappan och han vet att han är pappan (ja eller så säker som han kan vara) så kan han facktiskt kräva fadeskaps test när barnet är fött och att ni senare får delad vårdnad!

Så översriften "MITT BARN" passar inte så bra inn, det är lika mycket hans barn som ditt! Och jag tror och hoppats att han kommer vilja ha kontakt med erat gemensama barn när h'n har kommit. Nu känner jag han inte, men att han åker bort 3 månader medans du är gravid har inget med saken att göra. Ni är inte tillsammans och han är helt säkert fortfarande chokad över att han ens ska bli pappa! Vissa killar tar det hela graviditeten för att fatta att snart kommer det en liten människa som man måste ta hand om, eftersom att dom känner det inte på samma sätt som kvinnan, han kan aldrig känna en spark från innsidan, bara från utsidan och när din bebis börjar sparka så kommer du också märka varför alla barn och mammor har ett helt alldeles underbart och speciellt band!=)



Jag vill säga också, snälla söta rara du! Drick inte alkohol! Jag vet att du har skrivit att det bara var en engångs grejj och att du inte ska göra det något mera, gör inte det! Jag vet att du tänker "eeh det är ju bara 3%" men det är 3 för många %! Jag kan också fatta nu efter att jag har läst svaren på frågorna att du drack den kanske bara för att du inte har sagt till dina vänner att du är gravid och känner att du inte helt vet vad du ska säga till dom eftersom att du helt plötsligt inte vill ha en cider liksom!

Jag kan värkligen inte sluta tänka på det=P Gud va larvig och patetisk jag känner mig nu! Men jag hoppats för barnets skuld och din egna att du inte dricker någon mera cider. Ta med vatten nästa gång du ska ut, för det kan ju bli lite varmt under sommaren=) Förästen hoppats jag för min skuld också att du inte dricker nu när du är gravid, för jag tänker på det hela tiden nu och är som en jävla höns mamma! Helt sjukt va konstig man blir när hormonerna bublar! Jag sov knappt i natt för att jag tänkte på det liksom=P Patetiskt va?=)

2009-06-24 @ 23:55:33
URL: http://hegeisbrekken.blogg.se/
Postat av: Sanna

Tycker du ska berätta att det är han som är pappa, men ändå tala om att han inte är närvarande och bryr sig. Min dotters pappa har inte träffat henne alls många gånger, senast var ett halvår sedan! Han bryr sig inte mycket om henne alls, utan prioriterar andra saker i sitt liv som hans nya flickvän, jobb, kompisar, festa osv. Men han står fortfarande som pappa till min dotter. Jag har ensam vårdnad om henne och det funkar jätte bra.



Han kan inte kräva gemensam vårdnad, utan det måste båda gå med på och skriva under. När barnets föds har mamman alltid ensam vårdnad, så vida ni inte redan skrivit under papprena om gemensam. Om han kräver gemensam eller ensam vårdnad trots att du säger nej blir det rättegång. Men troligtvis går han aldrig så långt.



Om han ínte har ekonomi att betala underhållsbidrag till barnet, så betalar försäkringskassan ut beloppet tills han har ekonomi att klara av det själv. Han blir då också betalningsskyldig tillbaka till försäkringskassan.

2009-06-25 @ 08:13:32
URL: http://mammasvardag.blogg.se/
Postat av: Caroline

Bara så du är medveten om det, om du anger fader okänd så kommer dom göra en utredning om det innan du ens får underhållsstödet och det kommer du bara att förlora på i längden.. Lika bra att låta han vara pappa på pappret och sedan ha ensam vårdnad om det kommande barnet..

2009-06-25 @ 09:39:07
URL: http://carolinedreikant.blogg.se/
Postat av: Emelie Edwinsson

Nu vet jag vad det heter, min mamma får underhållsbidrag från FÖRSÄKRINGSKASSAN.

Så don't worry =)

2009-06-25 @ 10:05:02
URL: http://www.kristentonaring.blogspot.com
Postat av: Sabina - 16 och mamma

SOm svar på Hege-MAmma i Augusti!



Han kan inte komma och kräva delad vårdnad, det går bara inte! Jag menar, är man inte tillsammans osv, så är delad vårdnad bara ett idiotiskt val - då innebär det att allt som barnet ska göra - skolas in på dagis mm. måste ha underskrift av BÅDA förädlrarna och har man inte den täta relationen till varandra blir det bara komplicerat! Hon kan ha ensam vårdnad om sitt barn men måste ändå se till att pappan ändå är pappa - no matter what, och iochmed det har han vissa skylldigheter. Som att träffa barnet om han vill det. Sedan beror det ju helt på om han vill det osv!

2009-06-25 @ 13:27:23
URL: http://saabiina.blogg.se/
Postat av: S

Hur kan du seriöst förstöra en människas liv eller som jag ser det 3, dig och bebben medräknat då. Du blir inte utan barnunderhåll bara för att du inte namnger pappan, hur du nu kan bygga upp din tillvaro 17 år gammal omkring att du inte kommer klara dig utan barnunderhåll... DU kommer inte klara dig ändå.

2009-06-26 @ 08:36:17
Postat av: Anonym

Jag tycker det är starkt av dig att behålla barnet trots vad andra tycker. Blir arg när jag läser att vissa klandrar dig för att "tvinga" honom att bli pappa. Han är knappast oskyldig i det hela. Du är precis lika tvingad att bli mamma så fall och han borde stötta dig, ni är ju trots allt i samma sits. Bara för att du valt att inte döda ditt eget barn betyder inte det att det är ditt fel att barnet finns till.

2009-06-26 @ 17:52:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0