försöker att sluta röka

Detta kanske kommer som en chock för er läsare eftersom jag aldrig tidigare nämnt det och visserligen kommer jag att få otroligt mycket neggativ kritik om hur dålig och ansvarslös jag är som röker trots att jag är gravid, men grejen är den att det inte är lätt alls att sluta röka bara sådär, tro mig jag har försökt men ramlar sedan ändå tillbaka på ruta ett! Redan sen min högstadie period började jag med rökningen, på den tiden var det just för att man ville visa sig häftigare & coolare än de andra som gick på skolan och därför kände man sig av någon konstig anledning mycket större och mäktigare när man gick omkring med en glödande cigarett i handen, varför vet jag faktiskt inte. Faktum är de att jag på den tiden inte hade någon aning om vilken skada detta skulle ta på mig på längre sikt utan jag trodde väl antagligen att jag levde i nuet och gick omkring som en halvamatör med ciggen mellan mina fingrar. Jag vägrade att inse att man kunde bli fast i detta mönster och att det var beroendeframkallande trots alla föreläsningar som vi fick gå på på den tiden. Och det får jag ta smällen för nu.

I veckan när jag var på högstadieskolornas avslutning då det var karuseller & några deltagare av  idol 2008 som uppträdde så var hela nöjesparken fylld av högstadieelever, men vad hade jag förväntat mig - de var ju främst till för högstadieelever.Hur som helst, ungdomarna skrek & hade det kul, tyckte att skumdiscot var världens största upplevelse och hade kläder på sig som att det var 40 grader plus ute (men det regnade) och så såg  man det, de knappt byxmyndiga små ungdomarna som gick omkring med en ciggarett i handen. Det var så pinsamt, jag började tänka på tiden då jag själv började röka och det slog mig att "herregud, var det sådär man såg ut." Handen såg ut att vara mindre än själva ciggaretten och de pinsamma munblosssen som man tog och sedan andades ut röken fort för att inte göra bort sig och börja hosta, tragiskt säger jag bara.

Jag är inte stolt över att jag varit en av dessa som trott att man får högre status av att röka, jag hade idag känt mig stolt om jag var en av de som aldrig ens tagit ett bloss, men där fick jag eftersom jag var så naiv och blev påverkad av andra. Trodde att man inte skulle bli accepterad om man inte utmärkte sig på något sätt men så är det inte, så ni ungdommar som läser min blogg, snälla stå emot grupptrycket, tro mig det kommer inte att vara värt bördan senare.

Jag har försökt sluta, men det leder ingen vart, jag har dock lyckats att minska rökandet. Från att ha rökt cirka 1 paket på 2 dagar så röker jag nu ungefär 5 ciggaretter om dagen. Måste gå till apoteket och fråga om något nikotinplåster eller tuggummi, men det känns som att det bara är en massa lurendrejer som inte hjälper, jag tror faktiskt att allt i grund och botten ligger i ens eget psyke! Och ag vill inte att mitt barn ska bli skadat pågrund av mitt rökande, därför ska jag försöka sluta nu, jag har klarat av mycket i mitt liv, detta ska inte vara någon tufff match egentligen...!

                               
KRAM PÅ ER!

Kommentarer
Postat av: Anonym

herregud vad idiotiskt du är , VARFÖR RÖKER DU!? du e ju gravid...

2009-06-12 @ 21:57:12
Postat av: lisa.s

det är verkligen inte bra att du röker om du är gradvid. Men det är ju jättebra att du tänker positivt att du tänker sluta röka så inte ditt barn blir skadat. Puss o kram !:) ps: du skriver jättebra i din blogg, följer den varje dag och flera ggr om dagen! kram

2009-06-12 @ 22:28:13
Postat av: Stephanie

Du vet väl att rökning inte bara påverkar nu utan även sen när barnet är fött. Risken ökar fr plötslig spädbarnsdöd. Ha det i tankarna varje gång du tar en cigarett.

2009-06-12 @ 22:46:37
URL: http://steephii.blogg.se/
Postat av: Viola

Bara man har viljan så går det, är övertygad om det. Själv tog jag mig ur ätstörningar för att jag var så motiverad då jag fått veta att jag var gravid.

2009-06-12 @ 22:58:58
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: Malin

De spelar ingen roll att du röker just nu, huvudsaken är ju att du tänker på att sluta. Och bäst är de ju att sluta för barnets skull. Och ju tidigare man slutar att röka under graviditeten desto bättre. Jag hade jätte kämpigt att sluta, men sen en dag bara gick de. De blir lättare när man gör de för någon annan än för sig själv. Men min första slutade jag direkt. Dum som jag var började jag igen när hon var 4. Med min andra klarade jag inte av de fören jag insåg att hade gått halvvägs. Lycka till:)

2009-06-13 @ 01:23:56
URL: http://mulllis.blogg.se/
Postat av: Anonym

DE KLART DE SPELAR ROLL ATT HON RÖKER NU! SLUTA PÅ EN GÅNG!

2009-06-13 @ 01:31:47
Postat av: Emma

Röka är väl inge farligt? Min mamma rökte hela tiden under sin graviditet när hon väntade min lillesyster o henne blev de inge fel på? Så ja förstår inte vad ni yrar om här :S ? men dricka är däremot farligt!

2009-06-13 @ 01:33:01
Postat av: Hege - Mamma i Augusti!

Emma, det är klart att det är farligt att röka när man är gravid, det är ju farligt när man inte är gravid också! Allt som man andas inn, äter och dricker tar barnet del av så om man röker så tar barnet del av det också!



Att röka under graviditeten kan föra till att barnet kan få astma och allergier, plötslig spädbarns död, outväcklade lungor, lägere födselsväckt osv.



Men det var i alla fall inte det jag skulle säga=P Jag skulle säga att det är skit bra att du i alla fall tar dig själv i kragen och går från ett paket på två dagar till ca 5 sigg om dagen, då har du ju ungefär halverat! Sen halverar du det om några dagar till 2-3 sigg om dagen (typ morgon, middag och kväll) och efter det ner till två och sedan bara morgon siggen! När du har gått så långt att du bara tar morgonsiggen kan du lika gärna sluta, för då är det ingen ide att röka längere!



Det var i alla fall så jag trappade ner när jag blev gravid, jag började dock sluta lite tidigare änn dig så i väcka 12 var jag rökfri (med små undantak) och nu röker jag inte alls! Det gick liksom lättare när man slutade för någon annan änn en själv bara=) Man slutade ju för barnets del också! Men när du har slutat så börja för guds skulld inte när barnet har kommit bara för att du inte sover om nätterna! För det är det många som gör, och det känns ju lite onödigt=P

2009-06-13 @ 02:43:59
URL: http://hegeisbrekken.blogg.se/
Postat av: Nadja - 17 år & mamma till Leija

Det sägs att barn som har rökande mammor får oftast kolik. Det beror på att dom också blir "beroende" av nikotinet i magen, sen när dom kommer föds så "får dom inget".

Sluta omedelbart, både för dig&din kommande bebis skull!

2009-06-13 @ 11:37:57
URL: http://nadja92.blogg.se/
Postat av: Angelica

Som alla över säga förutom ett pucko, så är det farligt att röka när man är gravid... Men det står ju på paketet i stora bokstäver så varför ens bråka om det liksom?



MEN. Kom inte och säg att det är svårt!

Jag hade rökt i närmare 8år när jag blev gravid och slutade på stört! Inga problem!

Visst är det jobbigt och man är fortfarande "rökare" fast utan cigg. Men svårt är det inte när det handlar om ett nytt oskyldigt liv!

2009-06-13 @ 11:45:24
URL: http://angelicablohm.blogg.se/
Postat av: Dennis - 17 år och pappa

Bra kommentar av den första (högst upp).



Svar: Om man läser hela testen och inte bara stannar vid två rader så får man oftast svar på det man söker.

Visst att hon röker, men hon vet att det kan komma till skada och hon försöker sluta, vad kan man begära av en rökare?



2009-06-13 @ 13:09:59
URL: http://kalsongmannen.blogg.se.
Postat av: jenny, - 17 år och gravid ♡

jag tyckte inte alls att det var svårt att sluta röka. dels för att jag mådde fruktansvärt illa av rökluten och allt annat. och ändå rökte jag i 6 år. tycker att du borde märkt att det inte är "gott" och röka längre när man gått några veckor in i graviditeten.

2009-06-14 @ 00:13:33
URL: http://ayotechnology.blogg.se/
Postat av: Hallonmamma -ensamstående mamma

jag hoppas du klarar av att sluta! Det är inte så svårt bara man ger sej fan på det. Jag rökte långt in i gravdiditeten. Vilket jag ångrar. Hade jag fått göra om min graviditet hade jag aldrig rökt. Aldrig aldrig! Men till slut kunde jag sluta röka. Det kändes bra. :)

2009-06-14 @ 18:18:38
URL: http://hallonmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0