barnet skadas mer än vad jag gör

Jag har suttit och googlat lite om rökning i samband med graviditet.
Min tanke efter att ha läst detta är att;

- Jag måste sluta omedelbart!

Om du röker eller snusar när du är gravid får fostret i sig många skadliga ämnen. Det kan leda till att fostret växer för dåligt eller till och med dör. Det är inte lätt att sluta när man är beroende,men du kan få hjälp. Om du har tänkt sluta röka eller snusa, så är det hög tid att göra det när du är gravid.När du röker eller snusar får du i dig många skadliga ämnen som tas upp av blodet och når fostret via moderkakan och navelsträngen.

 Fostret får till och med i sig större mängd än mamman
av vissa ämnen, till exempel kolmonoxid och nikotin. De flesta av tobaksrökens ämnen passerar fritt över till fostret. Nikotinet, som även finns i snus, gör att blodflödet i livmodern och moderkakan minskar och fostret får mindre syre och näring. Försämrad syreupptagning Kolmonoxiden som finns i cigarettröken gör att blodets syreupptagningsförmåga försämras hos den som röker. Om rökaren är gravid får fostret också i sig kolmonoxid. Fostrets blod tar upp dubbelt så mycket kolmonoxid som mammans och gasen stannar dessutom kvar längre hos fostret.

Rökning ökar riskerna för:

 ->  Att fostret växer för dåligt
 -> Missfall * Fosterdöd under graviditeten
 -> För tidig förlossning
 ->  Moderkaksavlossning
 ->  Plötslig spädbarnsdöd.       
Hej då mina varma pinnar, mitt blivande barn är mer värt!
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej då mina varma pinnar, LOL HAHAHA! varma pinnar xD

2009-06-13 @ 02:55:36
Postat av: Anonym

lättare sagt än gjort...

2009-06-13 @ 02:55:54
Postat av: Kim

Låt inte så jävla negativ anonym ! Peppa henne istället!

Jag rökte också innan jag fick reda på att jag va gravid. Slutade dock när jag fick reda på det, men det va inte lätt ska jag lova.. Nu är det 4 månder sen, och jag kan fortfarande känna sug. Men det GICK! Så sluta med negativa komentarer och in med possitiva istället! Annars kan man lika gärna vara tyst!

2009-06-13 @ 10:05:37
Postat av: Sofie

Du klarar det :) Tänk på barnet varenda gång du tittat på ett cigg paket så går de kanske lite lättare. Röker själv så ja vet att de kan va svårt men nu har du ju en jätte anledning o sluta. Lycka till // sofie

2009-06-13 @ 11:20:56
URL: http://violentis.blogspot.com/
Postat av: Angelica

Det blir vad man gör det till.

Som Kim säger, man kan känna sug efteråt. men det går att sluta och det går att göra på stört för man bär på ett nytt liv.

2009-06-13 @ 11:46:59
Postat av: Dennis - 17 år och pappa

Det är bra! Duktig flicka :)

2009-06-13 @ 16:31:16
URL: http://kalsongmannen.blogg.se/
Postat av: Caroline

Jag VET att de går att sluta och de går att sluta över en natt om man bara vill det!

2009-06-13 @ 21:35:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0